+48 501 007 126
Dodatkowe opłaty za paliwo – od kiedy?
Wprowadzenie opłaty emisyjnej zaskoczyło kierowców, którzy rokrocznie zmagają się w wahaniami cen za olej napędowy lub benzynę. Podpisana przez Prezydenta RP ustawa narzuca na dystrybutorów 8 zł za każdy 1 litr sprzedanego paliwa i zacznie być pobierana wraz z 1 stycznia 2019 roku. Objęci tym obowiązkiem będą również te podmioty, które już teraz podlegają akcyzie za paliwo.
Środki na transport ekologiczny
Dodatkowy przychód zasili Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (w 85 proc.), a także nowo powstały Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (w 15 proc.). Celem obu instytucji będzie walka ze smogiem, wsparcie w dystrybucji gazu ziemnego oraz transportu publicznego czy wykorzystanie paliw ekologicznych i alternatywnych.
Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych została zatwierdzona bez wprowadzania poprawek, narzucając na dystrybutorów paliwa dodatkowe obciążenia finansowe w postaci opłaty emisyjnej w wysokości 10 gr/l (8 groszy netto + VAT). Pozyskane w ten sposób kwoty w 2019 roku mają wynieść około 1,7 mld zł, natomiast w ciągu dekady mogą zasilić Fundusz Niskoemisyjnego Transportu nawet o 6,75 mld zł.
Co prawda dystrybutorzy obiecują, że nie wpłynie to negatywnie na kwotę, jaką kierowcy będą płacić za tankowanie, zdaniem ekspertów oznacza to coś zupełnie przeciwnego – cena za litr oleju napędowego lub benzyny silnikowej może wzrosnąć nawet o 2 proc.