+48 501 007 126
Opłata recyklingowa – czemu się przysłuży?
W ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi pojawiły się nowe przepisy istotne dla przedsiębiorców prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego. Od 1 stycznia 2018 roku obowiązuje dodatkowy podatek na torby z tworzywa sztucznego przeznaczonych do pakowania zakupionego towaru. Dodatkowa opłata wynosi 20 groszy od sztuki jednorazowej reklamówki z tytułu tzw. opłaty recyklingowej. Wraz z początkiem roku lekkie torby podlegają również 23-procentowej stawce VAT, co wymagało od przedsiębiorców wzniesienia opłat za reklamówki, a z drugiej strony dodatkowego nakładu finansowego ze strony konsumentów.
Torby zakupowe objęte opłatą recyklingową
Opłata recyklingowa nałożona jest na lekkie torby zakupowe wykonane z tworzywa sztucznego, ale nie wszystkie – dodatkowym kosztem obciążone zostały reklamówki o grubości poniżej 50 mikrometrów, a także bardzo lekkie torby na zakupy o grubości poniżej 15 mikrometrów. Dodatkową stawką nie zostają więc objęte bardzo cienkie reklamówki stosowane do pakowania warzyw lub owoców, a także torby grubsze niż 50 mikrometrów. 20 groszy dopłaty oznacza, że za zwykłą reklamówkę z tworzywa sztucznego przeznaczoną do pakowania zakupów płacimy dziś nawet złotówkę.
Zgodnie z informacjami resortu, nowa opłata recyklingowa będzie wliczana do podstawy opodatkowania. Nie będzie jednak wyodrębniana z samego paragonu – każda sprzedana reklamówka znajdzie się na spisie zakupionych produktów i podlega ewidencjonowaniu ogólnemu. Stanie się natomiast dochodem państwa, którym dysponować będzie Ministerstwo Środowiska. 23-procentowy VAT trafi natomiast do Urzędu Skarbowego.
Kary za niedostosowanie się do przepisów
Przedsiębiorcy, którzy nie dostosują się do nowego rozporządzenia, powinni liczyć się z wysokimi karami. Kara administracyjna z tego tytułu wynieść może od 5 do nawet 20 tysięcy złotych. Dotyczy to każdej jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w której oferuje się lekkie torby zakupowe wykonane z tworzywa sztucznego – nie tylko sklepów, ale także takich jednostek, jak cukiernia i piekarnia, punkty z częściami samochodowymi czy butiki.